Varför behövs konverteringsoptimering?

När man startar en e-handel eller en webbsida där man vill att användarna eller besökarna antingen skall registrera sig eller göra ett köp behöver sajten vara optimerad för att det skall vara tilltalande och enkelt att genomföra det man vill att besökarna skall göra.

Det finns många färdiga paketlösningar att hyra eller köpa när det kommer till att starta en e-handel som gör det enkelt och snabbt att komma igång. Dessa är oftast bra i sitt grundutförande men det gäller att sätta sig in i hur en besökare beter sig på sidan för att tillmötesgå deras behov.

Du har säkert hört talas om konverteringsoptimering men få vet vad det innebär. När man är i uppstarten av lanseringen av sin nya webbutik är det tusen saker att tänka på och krångliga ord som konverteringsoptimering kommer antagligen inte först på prioriteringslistan. Men det är en betydande del av att få till en lönsam e-handel.

Det finns många som påstår sig veta vad en bra konverteringsgrad är men vi tycker att det är väldigt svårt att säga då det är många parametrar som spelar in. Om du säljer enkla billiga mobilskal som en person ofta behöver kan du nog räkna med att du borde ha en högre konverteringsgrad än om du säljer kapitalvaror som är en större investering för besökaren.

Dom flesta som driver en e-handel arbetar aktivt för att öka besökarantalet för att därmed öka sina intäkter. Om man dubblar antalet besökare så borde man i teorin även dubbla sina intäkter, om man istället dubblar sin konvertering så dubblar man även intäkterna i teorin. Om man har 10 000 besökare i månaden och vill öka dom till det dubbla krävs det en stor insats som även tar ganska lång tid.

Om man istället kan göra förändringar som ökar användarvänligheten och minskar friktionen vid ett köp som därmed dubblar din konvertering får man fördubblingen av intäkterna ganska omgående.

Att göra en konverteringsanalys är inte speciellt dyrt och är värt investering då den ökar din konvertering efter genomförda åtgärder ganska omgående och därmed dina intäkter. Det finns många företag som är specialister på detta och hjälper er denna process. Dom analyserar din konvertering innan och efter genomförda åtgärder. Dom går igenom din hemsida eller webbutik sida för sida och tittar på vad som kan vara små problem som gör att besökaren inte vill konvertera och ser till att det finns ett naturligt flöde genom hela köpprocessen på sidan.

En konverteringsoptimering innebär inte att man måste bygga om hela sida från början utan det handlar ofta om små förändringar som att exempelvis lägga till förklarande texter och bilder och att göra utcheckningen så enkelt som möjligt.

Istället för att gissa vad som gör störst skillnad gör många specialister så kallade A/B test vilket innebär att man gör två varianter av en sida som exempelvis att köp knappen har grön färg på en variant och en annan färg på en annan variant av sidan och man kallar då dom sida A och sida B.

Sen så ser 50% av besökarna den ena sidan med grön knapp och dom andra 50% av besökarna ser den sidan men en annan färg på köp knappen. Och sedan mäter man resultatet och tittar på hur många av besökarna som konverterar på dom olika sidorna och får på så sätt fram en vinnare som man sedan kan byta till permanent.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *