Fem tips för att registrera ett bra domännamn

Det är värt att spendera lite tid att tänka på vad du vill att ditt domännamn ska göra för din webbplats och ditt företags varumärke. Eller om det är en personlig webbplats, tänk på hur det kommer att förmedla vad du vill säga om dig själv, din familj eller dina intressen.

  1. Relatera domännamnet till namnet på din webbplats

Detta gör det lättare att känna igen och söka efter. Domännamnet behöver inte vara samma som titeln på din webbplats, men det är klokt att koppla ihop dem. Folk tänker automatiskt på ditt domännamn som namnet på din webbplats. Namnge din webbplats och ditt domännamn efter ditt företag eller personligt intresse hellre än att be besökarna att göra en gissningslek för att kunna hitta dig på nätet.

  1. Var kreativ om någon redan har ditt valda namn

Det exakta namn du vill för din domän kan redan vara upptaget och detta kan vara en huvudvärk, men inte om du är kreativ och länkar ett liknande namn till ditt företag. Namnet kan kopplas till en igenkännbar del av ditt företag eller något du är väl känd för att göra eller sälja.

Det kan finnas en möjlighet att köpa domännamnet som du har ställt in dig på av den nuvarande ägaren och det är enkelt att hitta vem som äger ett visst domännamn från ”whois”. Din webbhotellsleverantör kan ge dig råd om de bästa metoderna för att göra detta och hur mycket du bör betala.

I vissa fall där man just har börjat, kan du prova att göra saker tvärtom och hitta ett perfekt domännamn och sedan namnge ditt företag efter domännamnet, så att båda två hänger samman. I detta fall bör du använda ditt företagsamma huvud även om du inte från början räknade med att göra saker och ting på detta sätt.

  1. Håll det kort och koncist

Människor har kort minne så gör det lättare för dem att komma ihåg ditt domännamn genom att göra det så kortfattat som möjligt. Försök inte att sätta ihop en lång mening eller vara alltför snitsig med något som endast ett fåtal människor kommer att kunna minnas.

  1. Var inte för allmän

När du tänker ut ett fyndigt domännamn, försök att inte göra det för allmänt eftersom kunden användaren inte får någon riktig känsla för ditt unika försäljningsargument. Var så specifik som du kan utan att det är för svårt att komma ihåg. Om du t.ex. säljer kläder, lägg in typen av kläder, inte bara clothing.com. Ju mer lämpligt ett varumärkesnamn är för ditt varumärke, desto bättre.

  1. Hur långt är för långt?

Du har upp till 63 tecken för att skriva ditt domännamn, men det är ganska långt och svårt för de flesta kunder att skriva på rätt sätt, särskilt om du har bindestreck och stora bokstäver i mitten. Gör samtidigt inte namnet så pass kort att ingen kan säga vem du är; en akronym kan vara mycket svårt att räkna ut, så stava det istället förkorta den så att ditt namn blir en hemlighet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *